Ummah, Athik Hidayatul (2019) Pemasaran politik dan kelompok kepentingan; memperjuangkan isu-isu gender dalam pemilu. Tasâmuh, 16 (2). pp. 91-112. ISSN 1829-6483 2614-1736

[img] Text (Artikel Jurnal)
PEMASARAN POLITIK DAN KELOMPOK KEPENTINGAN MEMPERJUANGKAN ISU-ISU GENDER DALAM PEMILU.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (562kB)
Official URL: https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tasamuh...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Pemasaran politik adalah penerapan prinsip dan prosedur pemasaran dalam kampanye politik oleh berbagai individu maupun organisasi. Untuk dapat memenangkan Pemilu, kandidat perlu memahamimarket(pasar), yakni para pemilih serta kebutuhan dasar dan aspirasimereka yang ingin kandidat representasikan. Untuk memperjuangkan dan menggoalkan aspirasi/kepentingan, mereka membentuk kelompok-kelompok sebagai kekuatan bersama. Kelompok kepentingan memegang peranan yang sangat besar dalam demokrasi, bahkan kelompok kepentingan lebih berpengaruh dalam mengambil keputusan daripada institusi pengambil keputusan formal/resmi.Belajar dari Pemilihan Presiden di Amerika dan Inggris memberikan pelajaran penting bagi bidang komunikasi politik. Kandidat Presiden yang berhasil memenangkan kursi kepresidenan karena menggarap pemilih perempuan dan memperjuangkan isu-isu gender. Hal itu dikarenakan jumlah pemilih perempuan yang cukup besar dan mereka cenderung lebih setia terhadap pilihannya. Presiden yang terpilih memanfaatkan dengan baik strategi dan opini publik sesuai dengan kelompok kepentingan dan perbedaan gender. Di Indonesia, kandidat Presiden-Wakil Presiden juga merebutkan suara perempuan dengan berbagai narasi, strategi, dan program aksi. ENGLISH Political marketing is the application of marketing principles and procedures in political campaigns by various individuals and organizations. To win the election, candidates need to understand the market, they are voters and their basic needs and aspirations that want candidates to represent. To fight and goal their aspirations, they establish groups as their streght. Interest groups handle an important role in democracy, even interest groups are more influential in making decisions than formal decision-making institutions. Learning from presidential elections in America and Britain provides important lessons for the field of political communication. The presidential candidate who won the presidency cause targeting women’s voters and fighting for gender issues. That is because the number of woman voters is quite large and they tend to be more loyal to their choices. The elected president uses good strategy and public opinion according to interest groups and gender differences. In Indonesia, the president-vice president candidate also targeting women's voters with various narratives, strategies and action programs

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pemasaran politik; kelompok kepentingan; isu gender; pemilu
Subjects: 16 STUDIES IN HUMAN SOCIETY > 1606 Political Science > 160608 Indonesian Government and Politics
16 STUDIES IN HUMAN SOCIETY > 1699 Other Studies in Human Society > 169901 Gender Specific Studies
Divisions: Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi > Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 30 Mar 2022 01:09
Last Modified: 30 Mar 2022 01:09
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1139

Actions (login required)

View Item View Item