Syaoki, Muhammad and Fikri, Muhammad (2020) Pertarungan simbol komunikasi politik dalam pilkada Kabupaten Lombok Utara. Tasamuh, 18 (2). pp. 281-294. ISSN 2614-1736

[img] Text (Artikel Jurnal)
PERTARUNGAN SIMBOL KOMUNIKASI POLITIK DALAM PILKADA.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (328kB)
Official URL: https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tasamuh...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Pilkada merupakan panggung bagi masing-masing calon untuk menarik perhatian masyarakat. Proses itu dilakukan dengan berbagai cara. Termasuk di dalamnya dengan penggunaan simbol-simbol. Penelitian ini berusaha untuk melihat penggunaan simbol sebagai strategi komunikasi politik dalam Pilkada Kabupaten Lombok Utara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa para kandidat Bupati yang bertarung dalam Pilkada Kabupaten Lombok Utara (KLU) menggunakan berbagai macam simbol untuk menarik perhatian pemilih. Di antaranyapenggunaan tagline, gesture, dan atribut politik seperti kata SANGGUP, S14P, kepalan tangan, dan sikap hormat. Perang simbol juga dilakukan dalam penggunaan atribut yang terpasang di foto surat suara. Perang simbol ini selain bertujuan untuk menarik minatpemilih juga dijadikan sebagai strategi komunikasi politik agar mudah diingat dalam prsoses pemilihan ENGLISH Regional election (Pilkada) is a stage for each candidate to attract public attention. The process is carried out in various ways. This includes the use of symbols. This study seeks to see the use of symbols as a political communication strategy in the Regional election of Lombok Utara Regency. The results of this study indicate that the regent candidates who are competing in the election of Lombok Utara Regency (KLU) use various symbols to attract the attention of voters. These include the use of taglines, gestures, and political attributes such as the words SANGGUP, S14P, fist, and respect. Symbol warfare is also carried out in the use of attributes attached to ballot photos. Apart from being aimedat attracting voters' interest, this symbol war is also used as a political communication strategy so that it is easy to remember in the election process

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pilkada; simbol; komunikasi politik
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200101 Communication Studies
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200105 Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication
Divisions: Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi > Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 08 Apr 2022 12:00
Last Modified: 08 Apr 2022 12:00
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1145

Actions (login required)

View Item View Item