Sucipto, Lalu (2021) Adobe flash sebagai media pembelajaran matematika berbasis android dalam meningkatkan hasil belajar: sebuah meta analisis. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika, 4 (2). pp. 71-80. ISSN 26224 7673

[img] Text (Artikel Jurnal)
1.-jp3m-syaharuddin-71-80.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)
Official URL: https://journal.rekarta.co.id/index.php/jp3m/issue...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONERSIA Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian Meta-analisis yang berujuan untuk mengetahui tingkat efektivitas atau kualitas Adobe Flash dalam pembelajaran matematika berbasis android, termasuk pada tingkat jenjang SD, SMP, SMA maupun Perguruan Tinggi. Kualitas tersebut diteliti dari beberapa hasil penelitian terdahulu, dimana data dikumpulkan dengan syarat dan ketentuan inklusi dan ekskulisi dari database Google Scholar, DOAJ, dan Scopus. Hasil penelusuran ditemukan sebanyak 30 data yang memenuhi syarat dengan jumlah siswa (N), nilai F-hitung, nilai t-hitung, dan nilai r-hitung. Hasil analisis data yang diperoleh dari simulasi software JASP menunjukkan bahwa pengaruh yang signifikan terhadap media pembelajaran matematika berbasis android sebesar 63,3% yang termasuk kategori sedang. Pada variabel moderator jenjang pendidikan yang paling tinggi pengaruh penggunaan Adobe Flash yakni jenjang SD dengan estimasi pengaruhnya sebesar 67%. ENGLISH The type of research used is Meta-analysis research that agrees to find out the level of effectiveness or quality of Adobe Flash in android-based mathematics learning, including at the elementary, junior high, high and college levels. These qualities are researched from several previous research results, where data is collected with terms and conditions of inclusion and expiration from the Google Scholar, DOAJ, and Scopus databases. Search results found as many as 30 eligible data with the number of students (N), Fcount grades, t-count scores, and r-count scores. The results of data analysis obtained from JASP software simulations showed that a significant influence on android-based mathematics learning media amounted to 63.3% which belonged to the medium category. In the variable moderators of the highest level of education, the influence of using Adobe Flash is the elementary level with an estimated influence of 67%.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: adobe flash; android; learning media
Subjects: 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0102 Applied Mathematics > 010299 Applied Mathematics not elsewhere classified
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130306 Educational Technology and Computing
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Matematika
Depositing User: Lalu Sucipto M.Pd
Date Deposited: 30 Jun 2022 05:41
Last Modified: 30 Jun 2022 05:41
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1349

Actions (login required)

View Item View Item