Ismail, Ismail (2021) Meta-analisis simulasi virtual dalam pembelajaran untuk mendukung berpikir kritis. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 9 (2). pp. 666-674. ISSN (P) 2338-5006 (E) 2654-4571

[img] Text (Artikel Jurnal)
meta analisis simulasi virtual dalam pembelajaran.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (597kB)
[img] Text (Peer review)
6.pdf - Supplemental Material
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (704kB)

Abstract

INDONESIA Studi ini bertujuan melakukan analisis berdasarkan sumber data yang telah tersedia (meta-analisis) pada tren penggunaan simulasi virtual dalam pembelajaran untuk mendukung berpikir kritis. Basis data SCOPUS digunakan sebagai sumber data dalam studi ini. Studi metaanalisis ini dilakukan pada bulan Desember tahun 2021 dengan memasukkan kata-kata kunci “virtual, simulation, learning, and critical thinking” pada bagian search documents di Laman SCOPUS. Pada pencarian awal ditemukan hasil sebanyak 112 dokumen, ini termasuk pada semua “subject area, document, and source type” dan pada rentang tahun 1999 sampai 2021. Tidak satupun dokumen ditemukan di bawah tahun 1999. Subject area yang termasuk di dalamnya adalah social sciences, computer science, dan lainnya (total terdapat 23 subject area). Memuat 8 document and source type (article, conference paper, book chapter, dan lainnya). Hasilnya didokumentasikan dalam file (.csv) dan (.ris). File-file tersebut diproses menggunakan Microsoft Excel untuk visualisasi grafik dokumen berdasarkan tahun, print screen dari sumber data SCOPUS untuk tipe dokumen dan subject area, dan analisis komprehensif pada data kuantitatif yang ditampilkan pada sumber data SCOPUS. Akhirnya, hasil dalam studi ini menunjukkan tren penelitian simulasi virtual dalam pembelajaran untuk mendukung berpikir kritis telah merambah pada banyak bidang. Esesmen dari sumber data primer SCOPUS menunjukkan artikel jurnal sebagai “document and source type” terbanyak (50%) diikuti conference paper dan lainnya. Selain itu, sosial sains sebagai “subject area” dokumen terbanyak (28,2%) diikuti computer sciences dan lainnya. ENGLISH This study aims to conduct an analysis based on available data sources (metaanalysis) on the trend of using virtual simulations in learning to support critical thinking. The SCOPUS database was used as the data source in this study. This meta-analysis study was conducted in December 2021 by including the keywords “virtual, simulation, learning, and critical thinking” in the search documents section on the SCOPUS page. In the initial search, 112 documents were found, this includes all “subject areas, documents, and source types” and in the range from 1999 to 2021. Not a single document was found under 1999. The subject areas included are social sciences, computer science, and others (a total of 23 subject areas). Contains 8 documents and source types (articles, conference papers, book chapters, and others). The results are documented in (.csv) and (.ris) files. The files are processed using Microsoft Excel for document graphic visualization by year, print screens of SCOPUS data sources for document types and subject areas, and comprehensive analysis of quantitative data displayed on SCOPUS data sources. Finally, the results in this study show that the research trend of virtual simulation in learning to support critical thinking has penetrated in many fields. The assessment of SCOPUS primary data sources shows journal articles as the most “document and source type” (50%) followed by conference papers and others. In addition, social science is the most document “subject area” (28.2%) followed by computer science and others.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: meta-analisis; simulasi virtual; berpikit kritis; database SCOPUS
Subjects: 08 INFORMATION AND COMPUTING SCIENCES > 0801 Artificial Intelligence and Image Processing > 080111 Virtual Reality and Related Simulation
08 INFORMATION AND COMPUTING SCIENCES > 0802 Computation Theory and Mathematics > 080201 Analysis of Algorithms and Complexity
13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
14 ECONOMICS > 1403 Econometrics > 140301 Cross-Sectional Analysis
14 ECONOMICS > 1403 Econometrics > 140304 Panel Data Analysis
14 ECONOMICS > 1403 Econometrics > 140305 Time-Series Analysis
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 07 Jul 2022 14:19
Last Modified: 11 Jul 2022 04:07
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1425

Actions (login required)

View Item View Item