Kadri, Kadri (2020) Strategi komunikasi masyarakat Bima dalam mentransfer nilai kearifan lokal mbojo pada anak usia dini. Al-I’lam; Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3 (2). pp. 1-16. ISSN p-ISSN 2598-8883 e-ISSN 2615-1243
![]() |
Text (Artikel Jurnal)
Artikel Di Jurnal I'lam.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (481kB) |
![]() |
Text (Peer Review)
review ILAM.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (893kB) |
Downloads
Downloads per month over past year
Abstract
INDONESIA Penelitian ini fokus mengungkap strategi komunikasi yang dilakukan oleh masyarakat Bima dalam mentransfer nilai kearifan lokal Mbojo pada anak usia dini. Riset kualitatif ini mengambil sampel pada dua kelurahan di Kota Bima dan empat desa di Kabupaten Bima. Hasil penelitian menunjukkan bahwa memaksimalkan peran orang tua, pendidik, tokoh agama, dan tokoh masyarakat secara kolaboratif meruapakan strategi komunikasi yang dianggap efektif oleh masyarakat Bima dalam mentransfer nilai kearifan lokal Mbojo pada anak usia dini. Para transformator kearifan lokal Mbojo tersebut menggunakan strategi komunikasi langsung dan tidak langsung saat menanamkan nilai kearifan lokal Mbojo. Komunikasi langsung lebih banyak dilakukan oleh orang tua dan pendidik, sementara komunikasi tidak langsung dilakukan oleh keempat transformator lewat keteladanan dalam aktivitas sosial keseharian mereka. Menjadikan anak usia dini sebagai sasaran transformasi kearifan lokal Mbojo yang diintegrasikan dengan pendidikan karakter merupakan langkah yang tepat dan konstruktif untuk membangun generasi Mbojo masa depan yang berkepribadian mulia sesuai dengan ajaran Islam dan budaya Mbojo. ENGLISH This study focuses on uncovering communication strategy of Bima community in transferring the value of Mbojo’s local wisdom to early-aged children. This qualitative research sampled two villages in Bima City and four villages in Bima Regency. The results showed that maximizing the role of parents, educators, religious leaders, and community leaders collaboratively was an effective communication strategy for Bima community in transferring the value of Mbojo’s local wisdom to early-aged children. The four mbojo local wisdom transformer use direct and indirect communication strategies when instilling the value of that Mbojo local wisdom. Direct communication is mostly done by parents and educators, while indirect communication is carried out by all of them (Parents, educators, religious leaders, and community leaders) through the exemplary in their daily social activities. Making early-aged children as the target of transformation of Mbojo’s local wisdom integrated with character building is the right and constructive step to make Mbojo’s future generation who have noble personalities in accordance with Islamic teachings and Mbojo’s culture
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | strategi komunikasi kearifan lokal mbojo Bima anak usia dini; communication strategy mbojo’s local wisdom Bima early-aged children |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200199 Communication and Media Studies not elsewhere classified 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2002 Cultural Studies > 200207 Sasak, Samawa, or Mbojo Cultural Studies |
Divisions: | Program Pascasarjana > Program Studi Magister Komunikasi Penyiaran Islam |
Depositing User: | mrs Nuraeni S.IPi |
Date Deposited: | 29 Jan 2021 06:46 |
Last Modified: | 29 Jan 2021 06:46 |
URI: | http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/178 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |