ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHER STRATEGIES IN FOSTERING MULTICULTURAL EDUCATION AT PUBLIC JUNIOR HIGH SCHOOL 7 MATARAM

Main Article Content

Fitrah Jaiman Ismail Thoib Emawati Emawati

Abstract

There is a lot of diversity in religion, culture, language, ethnicity, and customs in SMP Negeri 7 Mataram school. But this is not a trigger for the birth of conflict. This research was conducted at SMP Negeri 7 Mataram. This research aims to analyze the strategy of Islamic Religious Education Teachers in fostering students' multicultural education. The approach used is qualitative with the case study method. Data collection techniques are done by interview, observation, and documentation. The data analysis process uses Miles and Huberman's theory: data reduction, display, and verification. The results of the study state that the strategy of Islamic Religious Education teachers in fostering students' multicultural education is done through promoting and strengthening attitudes, providing freedom, teaching knowledge or integration, providing equal treatment, and counseling multicultural reinforcement.

Article Details

How to Cite
Jaiman, F., Thoib, I., & Emawati, E. (2022). ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHER STRATEGIES IN FOSTERING MULTICULTURAL EDUCATION AT PUBLIC JUNIOR HIGH SCHOOL 7 MATARAM. Conciencia, 22(2), 29-40. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/conciencia.v22i2.12880
Section
Original Reserach Article

References

Abdullah, M., Muflich, M. F., Zumroti, L., & Muvid, M. B. (2019). PENDIDIKAN ISLAM: Mengupas Aspek-aspek Dalam Dunia Pendidikan Islam. Aswaja Pressindo.
Ali, N. D. (2015). Tantangan Bagi Guru Pendidikan Agama Islam Menerapkan Konsep Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 1(1), 19–38.
Amalia, N. (2021). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam pembinaan pendidikan multikultural di SMA Negeri 5 Mataram Tahun Ajaran 2021. UIN Mataram.
Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.
Baidhawy, Z. (2005). Pendidikan agama berwawasan Multikultural. Erlangga.
Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (2019). Multicultural education: Issues and perspectives. John Wiley & Sons.
Buna’i, M. (2021). PERENCANAAN DAN STRATEGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Jakad Media Publishing.
Fausi, F. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengimplementasikan Pendidikan Islam Multikultural Di Smp Negeri 2 Mlandingan Situbondo Jawa Timur. Journal of Islamic Education Research, 1(3), 190–200.
HAR, T. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan global masa depan dalam transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.
Hermino, A. (2015). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Psikologis Siswa Sekolah Menengah Pertama di Era Globalisasi dan Multikultural. Jurnal Peradaban, 8, 19–40.
Indonesia, R., & Ika, B. T. (1945). Pasal 31 Ayat 1-5 UUD 1945 tentang Pendidikan. Undang‐Undang Dasar, 1945.
Indra Agung Saroso. (2015). Multikulturalisme di Pulau Lombok. Kompasiana.Com. %0A
Indrawan, I., & Warlinah, T. N. F. (2020). Guru Sebagai Agen Perubahan. Jawa Tengah: Penerbit Lakeisha.
Izzan, A. (2012). Membangun guru berkarakter. Humaniora.
Khikmah, N., & Sholihun, M. (2018). PERAN GURU AGAMA ISLAM DALAM MENERAPKAN NILAI-NILAI MULTIKULTURAL TERHADAP PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 01 PURWODADI. Jurnal Al-Murabbi, 4(1), 137–150.
Mahfud, C. (2013). Pendidikan multikultural.
Malla, H. A. B. (2017). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Humanistik dalam Membentuk Budaya Toleransi Peserta Didik Di SMA Negeri Model Madani Palu, Sulawesi Tengah. INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 11(1), 163–186.
Mubit, R. (2016). Peran Agama dalam Multikulturalisme Masyarakat Indonesia. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 11(1), 163–184.
Noer Rohman. (2020). Psikologi pendidikan Islam (CV. Jakad Media Publishing (ed.)).
Rahmat. (2019). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berwawasan Multikultural (Vol. 1). PT RajaGrafindo Persada.
Rifai, A. (2017). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MUATAN LOKAL PAI (Studi Kasus Implementasi Core Values di SD Juara Semarang). Fakultas Agama Islam UNISSULA.
Rukhayati, S. (2019). Strategi Guru Pai dalam Mebina Karakter Peserta Didik SMK Al Falah Salatiga. LP2M Press IAIN Salatiga.
Sa’adah, N. L. (2018). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Agama Islam Berwawasan Multikultural. Ta’allum, 3(1).
Sanjaya, W. (2008). Kurikulum Dan Pembelajaran (Teori & Praktek KTSP). Kencana.
Sapsuha, M. T. (2013). PENDIDIKAN PASCAKONFLIK; Pendidikan Multikultural Berbasis Konseling Budaya Masyarakat Maluku Utara. LKIS PELANGI AKSARA.
Sulalah, S. (2011). Pendidikan multikultural: Didaktika nilai-nilai universalitas kebangsaan. UIN-Maliki Press.
Sutiah. (2020). PENGEMBANGAN KURIKULUM PAI TEORI DAN APLIKASINYA. NLC.
Syafrudin, D. et al. (2018). Potret Guru Agama: Pandangan Tentang Toleransi Dan Isu-Isu Kehidupan Keagamaan. Kencana.
Syarifudin, et al. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Hijri Pustaka Utama.
Utami, P. S. (2017). Pengembangan Pemikiran James A. Banks Dalam Konteks Pembelajaran. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(2), 68–78.
Wahid, A. (2016). Pluralisme Agama: Paradigma Dialog Untuk MediasiKonflik dan Dakwah. Mataram: LEPPIM IAIN Mataram.
Yanti, R. P. (2018). Pembelajaran Berbasis Multikultural pada Matapelajaran Sosiologi. Jurnal Basicedu, 2(2), 70–74.
Yaqin, M. A. (2005). Cross-Cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan. Yogyakarta: Pilar Media.
Zada, K. (2006). Pemahaman Keagamaan Kelompok Islam Radikal Terhadap Pengembangan Multikulturalisme.
Zainiyati, H. S. (2007). Pendidikan Multikultural: upaya membangun keberagamaan inklusif di sekolah. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 135–145.

Most read articles by the same author(s)