Ridho, Abdul Rasyid and Nuruddin, Nuruddin (2023) Islamic education values in roah segare tradition quranic studies at Kuranji Dalang Village West Lombok. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12 (02). pp. 2097-2114. ISSN P-ISSN: 2252-8970; E-ISSN: 2581-1754
![]() |
Text (Artikel Jurnal)
Islamic Education Values.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (316kB) |
![]() |
Text (Peer review)
Peer review Artikel Islmic Education.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (506kB) |
![]() |
Text (Hasil plagiasi)
Islamic Education Values.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Downloads
Downloads per month over past year
Abstract
INDONESIA Tradisi roah segare ini dikenal oleh masyarakat desa Kuranji Dalang sebagai bentuk rasa syukur kepada Allah SWT karena telah dilimpahkan hasil alam kepada masyarakat melalui jalan pelaksanaan tradisi roah segare. Di sisi lain dari tradisi ini diharapkan bisa lebih memperkokoh persahabatan manusi sesama manusia dan lebih mengakrabkan manusia dengan alam. Pelaksanaan tradisi roah segare ini dalam praktiknya secara tidak langsung mengaktualisasikan nilai-nilai pendidikan al-Qur’an, diantaranya yaitu pertama nilai musyawarah pada Q.s al-syura/42:38, yang berimplikasi pada pebagian kerja yang mereka lakukan, kedua nilai persaudaraan pada Q.s al-Hujurat/49:10, yang berimplikasi pada kekompakan dan persatuan dalam kinerja, ketiga nilai kerjasama dan saling tolongmenolong pada Q.s. al-Maidah/5:2 yang berimplikasi pada kelnacaran dan kemudahan dalam pelaksnaaan tradisi roah segare, dan keempat nilai kesejahteraan sosial pada Q.s alHasyr/59:9 yang berimplikasi pada kepedulian sosial antar sesama manusia. ENGLISH The tradition of Roah Segare is known by the people of Kuranji Dalang village as a form of gratitude to Allah SWT for having bestowed natural products on the community through the implementation of the Roah Segare tradition. On the other hand, this tradition is expected to further strengthen human friendship among humans and to familiarize humans with nature. The implementation of this Roah Segare tradition in practice indirectly actualizes the education values of the Qur'an, including the first value of deliberation in Qs al-syura/42:38, which has implications for the division of work they do, secondly the value of brotherhood in Qs al -Hujurat/49:10, which has implications for cohesiveness and unity in performance, the three values of cooperation and mutual assistance in Qs al-Maidah/5:
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tradisi; roah segare; pedidikan al-Qur'an |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2002 Cultural Studies > 200207 Sasak, Samawa, or Mbojo Cultural Studies 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies |
Divisions: | Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama > Jurusan Sosiologi Agama |
Depositing User: | mrs Nuraeni S.IPi |
Date Deposited: | 13 Jun 2023 05:20 |
Last Modified: | 16 Jun 2023 02:09 |
URI: | http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/3182 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |