Sucipto, Lalu (2022) Penggunaan tools tutor maple dalam meningkatkan kemampuan kemampuan mahasiswa dalam menyelesaikan soal kalkulus integral. JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 5 (1). pp. 43-50. ISSN (e) 2622-6928 (p) 2622-5387

[img] Text (Artikel Jurnal)
6.-475.-jpmb.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)
Official URL: https://journal.rekarta.co.id/index.php/jpmb/artic...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Kalkulus Integral merupakan materi terakhir dalam perkuliahan Kalkulus dan menjadi dasar penting untuk penguasaan materi kuliah di jenjang selanjutnya. Namun, hasil ujian akhir Kalkulus Diferensial sebelumnya terlihat sebanyak 19% mahasiswa tidak tuntas. Oleh sebab itu, tujuan kegiatan ini untuk meningkatkan penguasaan mahasiswa dalam menggunakan Tools Tutor Maple dalam menyelesaikan soal Kalkulus Integral. Kegiatan ini diikuti oleh mahasiswa tingkat awal sebanyak 69 orang. Setelah mahasiswa mengikuti praktikum, mereka diberikan tes evaluasi sebanyak 13 soal untuk mengetahui tingkat ketuntasan klasikal mahasiswa. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa sebanyak 79% mahasiswa dinyatakan menguasai Maple dengan baik. Di masa mendatang, perlu kolaborasi yang optimal antara dosen dan tutor sebaya dalam melakukan praktikum bersama mahasiswa. ENGLISH Integral Calculus is the last material in calculus lectures and is an important basis for mastering the lecture material at the next level. However, the results of the final exam of Differential Calculus previously saw that as many as 19% of students were incomplete. Therefore, the purpose of this activity is to improve students' mastery in using The Maple Tutor Tool in solving Integral Calculus problems. This activity was attended by 69 entry-level students. After students take part in the practicum, they are given an evaluation test of 13 questions to find out the level of classical completion of students. The evaluation results showed that as many as 79% of students were declared to have mastered Maple well. In the future, optimal collaboration between lecturers and peer tutors is needed in conducting practicums with students.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kalkulus integral; tools tutor maple; ketuntasan klasikal.
Subjects: 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0102 Applied Mathematics > 010203 Calculus of Variations, Systems Theory and Control Theory
13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Matematika
Depositing User: Lalu Sucipto M.Pd
Date Deposited: 15 Aug 2022 02:09
Last Modified: 15 Aug 2022 02:47
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1515

Actions (login required)

View Item View Item