Malik, Abdul (2022) Pendidikan islam moderat kelompok islam transnasional; critical pedagogy pada pola pendidikan jama’ah tabligh di Indonesia. Journal on Education, 04 (04). pp. 2002-2018. ISSN 2654-5497

[img] Text (Artikel Jurnal)
Pendidikan Islam Moderat Kelompok Islam Transnasional; Critical.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (672kB)
Official URL: https://jonedu.org/index.php/joe/index

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Tulisan ini berusaha mengeksplorasi nilai-nilai Pendidikan Islam moderat yang dimiliki oleh kelompok Jama’ah Tabligh. Secara umum, gerakan dakwah Jama’ah Tabligh telah memberikan pengaruh yang signifikan terhadap transformasi social dalam masyarakat muslim. Sejak kehadirannya di daratan India beberapa puluh tahun silam, gerakan dakwah Jama’ah Tablgih telah meluas melintasi batas benua dan negara di seluruh dunia dengan jutaan pengikut yang tersebar di berbagai kawasan termasuk di Indonesia. Sejak adanya isu terorisme global, gerakan kelompok Jama’ah Tabligh semakin mendapatkan perhatian dalam kajian keislaman. Mengingat kelompok tersebut diduga sebagai gerakan kelompok Islam transnasional yang mengadvokasi narasi keagamaan exclusivism. Karena itu pertanyaan akan dijawab pada kajian adalah apakah gerakan kelompok Jama’ah Tabligh mempromosikan radikalisme atau moderasi beragama. Jika moderasi agama yang dikembangkan maka bagaimana moderasi pendidikan Islam dalam perspektif Jama’ah Tabligh. Riset ini dilakukan melalui penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif melalui teknik pengumpulan data observasi partisipan, wawancara mendalam, dan dokumentasi dengan melibatkan lebih dari dua puluh informan yang tersebar pada sepuluh lokasi di pulau Lombok Nusa Tenggara Barat. Hasil penelitian menunjukan bahwa gerakan kelompok Jama’ah Tabligh telah mendorong terjadinya perubahan pemahaman keagamaan individu dan kelompok menjadi lebih inklusiv dalam waktu yang singkat. Perubahan tersebut terjadi melalui pendidikan Islam yang dilakukan secara nonformal dan informal. ENGLISH This paper attempts to explore the values of moderate Islamic education held by the Jama'ah Tabligh group. In general, the preaching movement of Jama'ah Tabligh has significantly impacted social transformation in Muslim society. Since its Abstractpresence in mainland India several decades ago, the Jama'ah Tablgih missionary movement has expanded across continents and countries all over the world with millions of followers spread across various regions including Indonesia. Since the issue of global terrorism emerged, the Jamaah Tabligh movement has received increasing attention in Islamic studies. Given that the group is suspected of being a transnational Islamic group movement advocating exclusivist religious narratives. Therefore, this study’s question is whether the Jama'ah Tabligh movement promotes religious radicalism or moderation. If religious moderation is developed, then how is the moderation of Islamic education from the perspective of the Tablighi Jama'ah? This research was carried out through field research with a qualitative approach through data collection techniques of participant observation, in-depth interviews, and documentation involving more than twenty informants spread across ten locations on the island of Lombok, West Nusa Tenggara. The results of the study show that the Jama'ah Tablighi group movement has encouraged changes in individual and group religious understanding to become more inclusive in a short time. These changes occur through non-formal and informal Islamic education.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Jama'ahTabligh, Islamice ducation, Islam, Critical Pedagogy, Moderate
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130399 Specialist Studies in Education not elsewhere classified
Divisions: Program Pascasarjana > Program Studi Magister Komunikasi Penyiaran Islam
Depositing User: Dr Abdul Malik Husen
Date Deposited: 29 May 2023 01:09
Last Modified: 29 May 2023 01:09
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/3111

Actions (login required)

View Item View Item