Muhammad, Muhammad and Muhsinin, Muhsinin (2023) Transformasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Perkembangan Terkini dan Tantangan di Era Digital). Schemata: Jurnal Pascasarjana UIN Mataram, 12 (1). pp. 67-80. ISSN ISSN: p-ISSN: 2337-3741 | e-ISSN: 2579-5287

[img] Text (Artikel jurnal)
document-1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (225kB)
Official URL: https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/schemat...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Transformasi digital dalam pendidikan agama Islam menawarkan peluang besar untukmeningkatkan efisiensi, efektivitas, dan kualitas pendidikan Islam. Beberapa peluangini meliputi penggunaan teknologi dalam pembelajaran, manajemen data, danpengembangan kurikulum. Pada era digital saat ini lembaga pendidikan dituntuttangguh dalam melewati tantangan dan perubahan yang muncul di dalam kehidupanmasyarakat untuk mengantisipasi dampak negatif dari kemajuan transformasi yangbegitu cepat. Perkembangan teknologi dan ilmu pengetahuan yang telah terjadimengakibatkan sebagian orang mengambil kesempatan dan mampu memanfaatkannyadengan baik. Bagi sebagian orang yang mampu mengembangan ilmu pengetahuan danmelahirkan gagasan baru dan gagasan ini muncul untuk menjawab kebutuhanmasyarakat dalam berbagai bidang termasuk juga dalam dunia pendidikan. Penelitianini menggunakan metode library research atau studi kepustakaan yaitu mengkajisumber data dengan rujukan buku-buku atau artikel, jurnal penelitian sebelumnya, dantulisan ilmiah lainnya yang berkaitan dengan tema transformasi pendidikan agamaislam. Hasil penelitian menunjukan bahwa Pendidikan agama islam diharapkan mampumenggali kembali kapabilitas dalam mengenali segala potensi yang dimiliki, lalumembekalinya dengan keterampilan yang mudah dipahami sehingga mampuberinteraksi dengan era digitalisasi. ENGLISH Digital transformation in Islamic religious education offers great opportunities to increase the efficiency,effectiveness and quality of Islamic education. Some of these opportunities include using technology inlearning, data management, and curriculum development. In the current digital era, educationalinstitutions are required to be resilient in going through the challenges and changes that arise in people'slives to anticipate the negative impacts of the rapid progress of transformation. The development oftechnology and science that has occurred has resulted in some people taking advantage of opportunitiesand being able to make good use of them. For some people who are able to develop knowledge and givebirth to new ideas and these ideas appear to answer the needs of society in various fields including inthe world of education. This study uses the library research method or library research, which examinesdata sources with references to books or articles, previous research journals, and other scientific writingsrelated to the theme of the transformation of Islamic religious education. The results of the study showthat Islamic religious education is expected to be able to dig back capabilities in recognizing all thepotential it has, then equip it with skills that are easy to understand so that it is able to interact withthe digitalization era.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Curriculum transformation, Islamic religious education, Transformasi kurikulum, pendidikan agama Islam
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130211 Religion Curriculum and Pedagogy
22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Divisions: Program Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Agama Islam
Depositing User: mrs Nuraeni S.IPi
Date Deposited: 26 Oct 2023 08:02
Last Modified: 26 Oct 2023 08:03
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/3413

Actions (login required)

View Item View Item