Irhamdi, Muhamad (2022) Etika komunikasi perspektif al-qur’an: telaah kritis solusi mengatasi problematika hoax di Media sosial. AL-IDZA'AH Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 4 (1). pp. 58-72. ISSN 2613-9707

[img] Text (Artikel Jurnal)
2222-Article Text-4613-1-10-20220712.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (274kB)
Official URL: https://scholar.ummetro.ac.id/index.php/alidzaah/a...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Desakan arus media sosial harus diakui membawa berbagai konsekuensi dalam lini kehidupan yang harus ditanggung peradaban modern. Disamping memberi tawaran pelbagai kenikmatan hidup yang cenderung bersifat material dan fisikal, media sosial telah membwa banyak dampak negatif khususnya pada wilayah sosial. Etika komunikasi yang baik seiring berkembangnya waktu dan berubahnya zaman mengalami pengikisan. Bayanknya berita hoax yang berceceran di media seolah menjadi makanan manusia pengguna medsos. Adanya kontekstualisasi kitab suci (alQur’an) pada masa sekarang adalah jawaban tepat terhadap problem modern ini. fokus utama dalam kajian ini adalah melacak sekaligus mendalami etika komunikasi al-Qur’an sebagai solusi dalam merespon problematika hoax di media sosial.Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kepustakaan (library research) yaitu penelitian yang digunakan untuk memecah permasalahan yang sifatnya konseptual-teoritis. Sumber data yang digunakan pada tulisan ini adalah sumber primer dan sekunder. Metode analisis penulisan karya ini ini adalah diskriptif-analitis ENGLISH The insistence of the flow of social media must be acknowledged that it brings various consequences in the line of life that must be borne by modern civilization. In addition to offering as an enjoyment of life that tends to be material and physical, social media has brought many negative impacts, especially in the social area. Good communication ethics over time and changing times have eroded. The number of hoax news that is scattered in the media seems to be human food for social media users. The contextualization of the holy book (al-Qur'an) today is the right answer to this modern problem. the main focus in this research is tracking the deep communication ethics of the Qur'an as a solution in responding to the problem of hoaxes on social media. The type of research used is library research, namely research that is used to solve conceptual-theoretical problems. The data sources used in this paper are primary and secondary sources. The analytical method of writing this work is descriptive-analytical.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Al-Qur'an, Problematics, Social Media
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200102 Communication Technology and Digital Media Studies
Divisions: Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi > Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam
Depositing User: M.Sos Muhamad Irhamdi
Date Deposited: 20 Apr 2023 21:15
Last Modified: 20 Apr 2023 21:15
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/2960

Actions (login required)

View Item View Item