Syawahid, M. and Putrawangsa, Susilahudin (2017) Kemampuan literasi matematika siswa SMP ditinjau dari gaya belajar. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10 (2). pp. 222-240. ISSN (P)2085-5893 (E) 2541-0458

[img] Text (Artikel Jurnal)
Kemampuan literasi matematika siswa SMP.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (835kB)
Official URL: https://jurnalbeta.ac.id/index.php/betaJTM/article...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis kemampuan literasi matematika siswa ditinjau dari gaya belajar. Penelitian ini dilaksanakan di SMPN 1 Mataram kelas VII. Subjek dalam penelitian ini adalah 3 siswa dari 82 siswa kelas VIIIA dan VIIIB yang masing-masing memiliki gaya belajar auditori, visual dan kinestetis. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Instrumen yang digunakan yaitu angket gaya belajar dan tes kemampuan literasi matematika. Data dianalisis secara deskriptif untuk menggambarkan hasil tes literasi matematika siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Siswa dengan gaya belajar auditori memiliki kemampuan literasi matematika level 4, yang ditunjukkan dengan kemampuan mereka dalam menyelesaikan soal literasi matematika level 4 (soal nomor 1 dan 2) meskipun mereka kesulitan dalam menyelesaikan soal literasi matematika dengan level 3 (soal nomor 3 dan 4). 2) Siswa dengan gaya belajar visual memiliki kemampuan literasi matematika level 3 yang ditunjukkan dengan kemampuan mereka dalam menyelesaikan soal literasi matematika level 3 (soal nomor 3 dan 4) dan tidak mampu menyelesaikan soal literasi matematika level 4 (soal nomor 1 dan 2). 3) Siswa dengan gaya belajar kinestetis memiliki kemampuan literasi matematika level 4 yang ditunjukkan dengan kemampuan mereka dalam menyelesaikan soal literasi matematika level 4 (soal nomor 1) dan level 3 (soal nomor 3 dan 4). Pada soal nomor 2 (level 4) siswa dengan gaya belajar kinestetis kurang teliti sehingga jawaban yang dihasilkan salah. ENGLISH This research aims to describe and analyze student’s mathematic literacy referring to learning style. This research was conducted at SMPN 1 Mataram for VIII class. The subjects are 3 students from 82 students of class VIIIA dan VIIIB who respectively have auditory, visual and kinesthetic learning style. The method used in this research is qualitative. Instruments used in this research are a questionnaire of learning style and tests of mathematical literacy. Data analysis was conducted descriptively to portray students’ mathematics literacy referring to learning styles. This research shows that: 1) The students with auditory learning style are in the 4 level of mathematical literacy, it is indicated by their ability in solving 4 th level math literacy problem (question 1 and 2) although they have difficulties in solving 3th level math literacy problem (questions 3 and 4). 2) The students with visual learning styles are in 3 th level of mathematical literacy indicated by their ability to solve 3 rd level math literacy problems (questions 3 and 4) and can’t solve the 4 rd level math literacy problem (questions 1 and 2). 3) The students with kinesthetic learning styles have 4 th th level of mathematical literacy shown by their ability to solve 4 th level (question 3 and 4). They are less accurate in solving question 2 (4 level of math literacy problems (question 1) and 3 rd th level) so as they have wrong answer.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: literasi matematika; gaya belajar; auditory; visual; kinestetis
Subjects: 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0101 Pure Mathematics > 010199 Pure Mathematics not elsewhere classified
13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Matematika
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 12 Oct 2022 02:15
Last Modified: 12 Oct 2022 02:15
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1807

Actions (login required)

View Item View Item