Wahyu, Kamirsyah and Mahfudy, Sofyan (2016) Sejarah matematika: alternatif strategi pembelajaran matematika. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9 (1). pp. 89-110. ISSN (P)2085-5893 (E) 2541-0458

[img] Text (Artikel Jurnal)
Sejarah matematika.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (736kB)
Official URL: https://jurnalbeta.ac.id/index.php/betaJTM/article...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Sejarah merupakan sumber pengetahuan. Sejarah memberikan informasi berharga terkait perkembangan di masa lampau yang mendukung kemajuan di masa sekarang. Dalam hal ini, sejarah matematika juga memberikan pengetahuan bagaimana konsep matematika berkembang. Sejarah matematika menjelaskan, sebagai contoh, bagaimana al-Khwarizmi mengembangkan metode kuadrat sempurna dalam menyelesaikan persamaan kuadrat. Melalui sejarah matematika, kerja keras para matematikawan dalam menemukan dan mengembangkan suatu konsep atau penyelesaian suatu permasalahan bisa menjadi kisah inspiratif. Pengetahuan yang diperoleh melalui sejarah matematika sangat bermanfaat untuk digunakan dalam pembelajaran. Tulisan ini mencoba menjawab kenapa dan bagaimana penerapan sejarah matematika dalam pembelajaran melalui kajian pustaka (library research). Referensi terkait berupa ebook, artikel jurnal online dan proceedings konferensi dianalisis dengan memfokuskan pada dua hal, yaitu: manfaat sejarah matematika dalam membangun sikap positif siswa terhadap matematika; dan cara menerapkan sejarah matematika dalam pembelajaran matematika di Indonesia ENGLISH History is a source of insight. History gives valuable information regarding the development in the past which contributes to the advance nowadays. In this case, the history of mathematics (HoM) also provides knowledge on how mathematics concept developed. The history of mathematics explains, for example, how al-Khwarizmi developed one of the methods in solving a quadratic equation. In the history of mathematics, how mathematicians worked hard in inventing and developing a concept or a solution upon a mathematics problem can be inspired story. Insight from the history of mathematics can be very useful for learning mathematics. This paper tries to answer why and how the use of history of mathematics in mathematics learning through library research. References consist of e-books, online journal articles and conference proceedings are thoroughly analyzed focusing on two cases, i.e. how the history of mathematics builds positive attitude of students toward mathematics; and how it can be implemented in Indonesia mathematics classroom

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: sejarah matematika; pembelajaran matematika; strategi pembelajaran
Subjects: 01 MATHEMATICAL SCIENCES > 0101 Pure Mathematics > 010107 Mathematical Logic, Set Theory, Lattices and Universal Algebra
13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2202 History and Philosophy of Specific Fields > 220207 History and Philosophy of the Humanities
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Matematika
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 11 Oct 2022 07:30
Last Modified: 11 Oct 2022 07:30
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1803

Actions (login required)

View Item View Item