Fitriani, Mohamad Iwan (2019) Principal leadership patterns in collaborating with school committee. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6 (1). pp. 194-205. ISSN E-ISSN: 2503-1481

[img] Text (Artikel Jurnal)
PRINCIPAL LEADERSHIP PATTERNS IN COLLABORATING.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (302kB)
[img] Text (Cek plagiasi)
PRINCIPAL LEADERSHIP PATTERNS.pdf - Supplemental Material
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)
Official URL: https://e-journal.ikhac.ac.id/index.php/nidhomulha...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Tujuan penelitianini adalah untuk mengetahui secara mendalam pola kepemimpinan kepala sekolah di MIN Karang Baru dalam menjalin kerjasama dan kerjasama dengan komite sekolah. Pendekatan penelitian yang digunakan kualitatif dengan metode fenomenologi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan observasi. Peserta penelitian adalah kepala sekolah, guru, dan komite sekolah. Teknik analisis data terdiri dari tiga tahap yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan pemeriksaan keabsahan data terdiri dari credibility, transferability, dependability dan konfirmasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pola kepemimpinan kepala sekolah MIN Karang Baru bekerjasama dengan komite sekolah sangat baik karena mampu memanfaatkan fungsi komite sekolah. Dari orientasi kepemimpinan, konsep yukl terdiri dari empat yang relevan dengan fungsi komite sekolah, yaitu orientasi tugas kepala sekolah yang relevan dengan agen dengan pertimbangan komite sekolah. Sedangkan komite sekolah sebagai agent of support terlihat padaorientasi hubungan dan perubahan sikap. Sedangkan komite sekolah sebagai agen pengendali terlihat pada pemanfaatan faktor eksternal. ENGLISH The purpose of this study was to get deeply information of leadership pattern from the headmaster in MIN Karang Baru in making cooperation and collaboration with the school committee. The approach research used qualitative with phenomenology method. Technique of collecting data used interview and observation. Participants of study were headmaster, teacher, and school committee. Technique of data analysis contains three steps, namely reduction of data, data display, and taking conclusion. Meanwhile, the validity of data checking consists of credibility, transferability, dependability and confirmation.The results showed that the leadership pattern of the MIN Karang Baru headmaster in collaboration with the school committee was very good because it was able to take advantage of the school committee's function.From the leadership orientation, the Yukl concept consists of four that are relevant to the function of the school committee, namely the orientation of the principal's duties relevant to the agent giving consideration from the school committee.Meanwhile, the school committee as an agent of support is shown in the orientation of relationship and change attitudes.Meanwhile, the school committee as a controlling agent is seen in the utilization of external factors.Keywords: Leadership, School Committee, HeadmasterAbstrakTujuan penelitianini adalah untuk mengetahui secara mendalam pola kepemimpinan kepala sekolah di MIN Karang Baru dalam menjalin kerjasama dan kerjasama dengan komite sekolah. Pendekatan penelitian yang digunakan kualitatif dengan metode fenomenologi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan observasi. Peserta penelitian adalah kepala sekolah, guru, dan komite sekolah. Teknik analisis data terdiri dari tiga tahap yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan pemeriksaan keabsahan data terdiri dari credibility, transferability, dependability dan konfirmasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pola kepemimpinan kepala sekolah MIN Karang Baru bekerjasama dengan komite sekolah sangat baik karena mampu memanfaatkan fungsi komite sekolah. Dari orientasi kepemimpinan, konsep yukl terdiri dari empat yang relevan dengan fungsi komite sekolah, yaitu orientasi tugas kepala sekolah yang relevan dengan agen dengan pertimbangan komite sekolah. Sedangkan komite sekolah sebagai agent of support terlihat padaorientasi hubungan dan perubahan sikap. Sedangkan komite sekolah sebagai agen pengendali terlihat pada pemanfaatan faktor eksternal.Kata Kunci: Kepemimpinan, Komite Sekolah, Kepala SekolahINTRODUCTION The principal is the spearhead in running the school organization to achieve the educational goals that have been set. Therefore, the principal as a leader has a big responsibility for the success of the implementation of education in schools. The success of education is also determined not only by the leadership pattern of the school principal, but the role of teachers, government, students, parents. It is often known as the school committee also plays a role in achieving educational goals.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: leadership; school committee; headmaster
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
Divisions: Program Pascasarjana > Program Studi Doktoral Studi Islam
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 10 Apr 2023 01:21
Last Modified: 13 Jun 2023 06:47
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/2668

Actions (login required)

View Item View Item