Zulkarnain, Zulkarnain (2015) Pendidikan kognitif berbasis karakter. Tasamuh, 12 (2). pp. 189-203. ISSN 1829-6483 (Print) and 2614-1736 (Online)

[img] Text (Artikel Jurnal)
PENDIDIKAN KOGNITIF BERBASIS KARAKTER.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (211kB)
Official URL: https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tasamuh...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Pendidikan kognitif berbasis karakter dapat dipandang sebagai penilaian yang tertua di dalam sejarah pendidikan. Penilaian ini sangat menitik beratkan pada pengukuran proses evaluasi pendidikan. Pengukuran tidak dapat dilepaskan dari pengertian kuantitas atau jumlah. Jumlah ini akan menentukan besarnya (magnitude) objek, orang ataupun peristiwa-peristiwa yang dilukiskan dalam unit-unit ukuran tertentu. Dalam bidang pendidikan, penilaian yang bersifat pada pengembangan kognitif, ini telah diterapkan dalam proses evaluasi untuk melihat dan mengungkapkan perbedaan-perbedaan individual maupun kelompok dalam hal kemampuan, minat, sikap maupun kepribadian. Adapun pendidikan yang paling mendasar dalam kehidupan generasi bangsa adalah pendidikan karakter, karena dengan adanya kualitas sumber daya manusia yang berkarakter akan menentukan kemajuan suatu bangsa. Karakter yang berkulaitas perlu dibentuk dan dibina sejak usia dini, karena usia dini merupakan masa penentuan bagi pembentukan karakter seseorang. Oleh karena itu, kesuksesan orang tua dalam membimbing anaknya dalam mengatasi konflik kepribadian di usia dini sangat menentukan kesuksesan anak dalam kehidupan sosial di masa dewasanya. ENGLISH Character-based cognitive education can be seen as the oldest assessment in educational history. This assessment focuses on measuring of educational evaluation process. Measurement cannot be separated from the meaning of quantity. This quantity will determine amount (magnitude) of objects, persons, and events which are described in units of certain measurement. In educational scope, assessment which has character in cognitive development has been implemented in educational process to see and reveal individual differences and group in skill, interest, attitude, and personality; and very basic education in nation generation life is character education because the existence of human resources quality that have character will determine the progress of nation. Qualified character needs to be formed and guided when it was early age because early age forms decision phases for formation of personal character. Therefore, parents’ success in guiding their children in solving personality conflict in early age determines children’s success in social life in their future.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pendidikan; kognitif; karakter
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170109 Personality, Abilities and Assessment
17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1799 Other Psychology and Cognitive Sciences > 179999 Psychology and Cognitive Sciences not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Ilmu Pendidikan Sosial
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 10 Apr 2022 12:41
Last Modified: 10 Apr 2022 12:43
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1177

Actions (login required)

View Item View Item