Ismail, Ismail (2021) Refleksi dalam pembelajaran inkuiri: dampaknya pada penguatan berpikir kritis mahasiswa ditinjau dari gaya kognitif. Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, 9 (2). pp. 192-197. ISSN (p) 2338-4417 (e) 2686-0937 (Submitted)

[img] Text (Artikel Jurnal)
refleksi pembelajaran.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (488kB)
[img] Text (Peer Review)
7.pdf - Supplemental Material
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (711kB)
Official URL: https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/Lensa/ar...

Downloads

Downloads per month over past year

Abstract

INDONESIA Inkuiri dipandang sebagai panduan yang memadai ketika tujuan pembelajaran mengarah pada peningkatan kapasitas atau kualitas berpikir mahasiswa. Hanya saja pemikiran mendalam dibutuhkan untuk mencapai pemikiran kritis yang optimal pada mahasiswa, dan ini adalah bagian dari instruksi refleksi. Studi kami saat ini bertujuan mengeksplorasi dampak praktik refleksi dalam inkuiri terhadap penguatan berpikir kritis mahasiswa berdasarkan perbedaan gaya kognitif. Kami mengonduksikan studi pada subjek terbatas yaitu 24 mahasiswa di Universitas Pendidikan Mandalika, dengan desain one-group pretest-posttest. Instrumen GEFT digunakan untuk mengukur gaya kognitif, dan tes essay untuk mengukur keterampilan berpikir kritis. Data berpikir kritis mahasiswa dianalisis secara deskriptif (parameter hasil pre-posttest dan n-gain) dan statistik (pair t-tets). Hasil studi telah menunjukkan bahwa refleksi dalam pembelajaran inkuiri berdampak pada peningkatan berpikir kritis mahasiswa untuk semua gaya kognitif. Implikasi hasil studi ini adalah penerapannya secara luas pada pembelajaran reguler di kelas. ENGLISH Inquiry is seen as an adequate guide when the learning objectives lead to increasing the capacity or quality of thinking of students. It's just that deep thinking is needed to achieve optimal critical thinking in students, and this is part of reflection instruction. Our current study aims to explore the impact of practicing reflection in inquiry on strengthening students' critical thinking based on differences in cognitive style. We conducted the study on a limited subject of 24 students at the Mandalika University of Education, with a one-group pretest-posttest design. The GEFT instrument was used to measure cognitive style, and an essay test was used to measure critical thinking skills. Students' critical thinking data were analyzed descriptively (parameters of pre-posttest and n-gain results) and statistically (pair t-tests). The results of the study have shown that reflection in inquiry learning has an impact on improving students' critical thinking for all cognitive styles. The implication of the results of this study is that it is widely applied to regular learning in the classroom.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: refleksi; pembelajaran inkuiri; berpikir kritis; gaya kognitif
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences
17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1702 Cognitive Sciences > 170205 Neurocognitive Patterns and Neural Networks
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Syahrul Gunawan Adita, S.E
Date Deposited: 07 Jul 2022 14:17
Last Modified: 11 Jul 2022 04:10
URI: http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/1427

Actions (login required)

View Item View Item