Wahyu, Kamirsyah and Mahfudy, Sofyan (2020) Partitive fraction division: revealing and promoting primary students’ understanding. Journal on Mathematics Education, 11 (2). pp. 237-258. ISSN 2087-8885
Text (Artikel Jurnal)
2020_Partitive fractions division_Journal on Mathematics Education_Wahyu et al.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
|
Text (Korespondensi)
Bukti korespondensi publikasi artikel jurnal.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (94kB) |
|
Text (Cek Plagiasi)
Hasil cek Turnitin.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
|
Text (Peer Review 1)
1 Hasil peer-review artikel jurnal_Prof. Kusaeri.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (209kB) |
|
Text (Peer Review 2)
1 Peer-review artikel jurnal_Bustang PhD.pdf - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (217kB) |
Downloads
Downloads per month over past year
Abstract
INDONESIA Siswa menunjukkan pemahaman yang kurang pada materi pembagian pecahan dan mendukung pemahaman tersebut masih menjadi tantangan bagi pendidik matematika. Artikel ini bertujuan menjelaskan pemahaman pembagian pecahan partitif siswa sekolah dasar dan merumuskan cara untuk mendukung pemahaman tersebut melalui penggunaan pecahan secara terurut dan konteks yang berkaitan dengan representasi grafik. Dalam sebuah penelitian desain, empat puluh empat (44) siswa terlibat dalam tiga tahap eksperimen pengajaran. Hasil kerja siswa, transkrip rekaman diskusi kelas, dan catatan lapangan dianalisis secara retrospektif untuk menguji lintasan hipotesis pembelajaran. Terdapat tiga temuan utama berdasarkan eksperimen pengajaran. Pertama, konteks tugas, hubungan konteks dengan penggunaan representasi grafik, dan urutan pecahan yang digunakan sangat mendukung pemahaman siswa terkait pembagian pecahan partitif. Kedua, pemahaman siswa yang terbangun pada masalah yang bukan unit rate belum membantu siswa dalam menyelesaikan masalah unit rate. Terakhir, siswa belum mampu menentukan representasi simbolik dari permasalahan unit rate dan menghubungkannya dengan pembagian pecahan. Dua temuan terakhir menjadi bahan pertimbangan terkait unit rate sebagai bagian pembagian pecahan partitif. Merujuk pada temuan tersebut, empat cara ditawarkan untuk mendukung pemahaman pembagian pecahan partitif siswa, yaitu pembelajaran dimulai dengan pembagian partitif bilangan asli untuk mengembangkan konsep pembagian adil, memperkuat konsep satuan pecahan dan partisi, memilih konteks yang berhubungan dengan penggunaan representasi grafik, dan mengurutkan pecahan yang digunakan dari yang sederhana sampai yang sulit. ENGLISH Students show deficient understanding on fraction division and supporting that understanding remains a challenge for mathematics educators. This article aims to describe primary students' understanding of partitive fraction division (PFD) and explore ways to support their understanding through the use of sequenced fractions and context-related graphical representations. In a design-research study, forty-four primary students were involved in three cycles of teaching experiments. Students' works, transcript of recorded classroom discussion, and field notes were retrospectively analyzed to examine the hypothetical learning trajectories. There are three main findings drawn from the teaching experiments. Firstly, context of the tasks, the context-related graphical representations, and the sequence of fractions used do support students' understanding of PFD. Secondly, the understanding of non-unit rate problems did not support the students' understanding of unit rate problems. Lastly, the students were incapable of determining symbolic representations from unit rate problems and linking the problems to fraction division problems. The last two results imply to rethink unit rate as part of a partitive division with fractions. Drawing upon the findings, four alternative ways are offered to support students' understanding of PFD, i.e., the lesson could be starting from partitive whole number division to develop the notion of fair-sharing, strengthening the concept of unit in fraction and partitioning, choosing specific contexts with more relation to the graphical representations, and sequencing the fractions used, from a simple to advanced form.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | understanding; partitive; fraction division; unit rate; design research |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130208 Mathematics and Numeracy Curriculum and Pedagogy |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Matematika |
Depositing User: | Kamirsyah Wahyu |
Date Deposited: | 20 Apr 2023 20:09 |
Last Modified: | 20 Apr 2023 20:09 |
URI: | http://repository.uinmataram.ac.id/id/eprint/2121 |
Actions (login required)
View Item |